NLP: Maak JIJ optimaal gebruik van de Hulpbronnen die er zijn?

Het leven zit vol ervaringen en uitdagingen. Hoe kunnen we daar adequaat mee omgaan? Hoe komt het dat de ene mens bij tegenslag zijn hoofd laat hangen, terwijl de ander de ervaring ziet als een grote leerervaring en de moed verzameld om een oplossing te vinden en in actie komt? Hulpbronnen kunnen ons helpen om tot een adequate oplossing te komen.

‘De mens heeft alle bekwaamheden die nodig zijn om te slagen’.

Het liefst willen we ons als mens energiek, blij en gelukkig voelen. Ik noem dat even de ‘plusjes’ van het leven. Echter, soms komen we gebeurtenissen tegen die een grote impact hebben en die om aandacht vragen om te zorgen dat we niet afglijden naar een gevoel van lusteloosheid, somberheid, blijvende boosheid en/of verdriet. Ik noem dat even de ‘minnetjes’. Ontkomen aan gebeurtenissen die wellicht minder fijn zijn kan dikwijls niet, die horen bij het leven zou je kunnen zeggen. Je kunt echter wel invloed hebben HOE je met een dergelijke situatie omgaat, bekijkt en ervaart. Hulpbronnen bieden hier een uitkomst.

Er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken.

Wat zijn hulpbronnen?

Hulpbonnen zijn herinneringen, gedachten, gevoelens en gedragingen die behulpzaam zijn bij het oplossen van het probleem. Wat doe je bijvoorbeeld als je stress ervaart? Zie je dan een zonvakantie in een ver land als enige oplossing of zoek je ook naar andere mogelijkheden? Erik Scherder (neuropsycholoog) beschrijft bijvoorbeeld in zijn boek: “Laat je hersenen niet zitten” dat je stress kunt verminderen door in beweging te komen, muziek te beluisteren/te beoefenen, empathisch te handelen en ’s nachts voldoende te slapen. Ik kan me daar helemaal in vinden.

Heerlijk uitwaaien aan het strand of bos is een van mijn favoriete hulpbronnen om mijn hoofd leeg te maken en me weer fit te voelen. In de periode van mijn scheiding heb ik zoveel tranen naar de zee gebracht. Daar gaf ik mezelf toestemming om mijn tranen te huilen en de zee bracht mij heling op deze open wond. De reis naar Alaska die ik in 2001 heb gemaakt, geeft me nog altijd zo’n rijkdom aan ervaringen over hoe groots de natuur is en hoe nietig wij als mens zijn. Als ik me opnieuw verbind met de bergen, gletsjers, watervallen en het bijzondere dierenrijk voel ik een diepe rust over mij heen komen. Die hulpbron zet ik dus graag in op momenten waarop ik mij onrustig voel. Ik hoef er alleen maar even voor terug in mijn herinnering en het juiste gevoel komt direct boven. Maar ook muziek is een super krachtige hulpbron. Muziek brengt me in allerlei verschillende stemmingen. Herinneringen aan concerten waar ik ben geweest doen mij glimlachen, omdat ik dan herbeleef hoe ik stond te zingen en te dansen en het gevoel van vrijheid volop kon ervaren. En zo brengt me de herinnering van het woord ‘concerten’ weer naar een andere gedachte waarin ‘concert en hulpbron’ gekoppeld worden. Ik herinner me nog Kim Spierenburg die optrad bij het concert van Marco Borsato. Haar viool en de muziek bleek de hulpbron om haar ziekte aan te kunnen. Dankzij het spelen op haar viool krijgt ze niet alleen mentaal de kracht om door te gaan, maar ook fysiek helpt het trillen van haar viool bij het bestrijden van haar pijn. Hoe bijzonder is dat?

Afgelopen week vertelde een cliënt van mij dat ze haar sombere gedachten aan een specifieke ster gaf als ze ‘s avonds naar de hemel keek. Met dat voorbeeld bracht ze me naar een moment waarop ik vroeger met mijn jongste zoon op mijn arm op het balkon naar de sterren keek, als hij niet kon slapen. Hij kwam dan onmiddellijk in een andere gemoedstoestand en viel daarna heerlijk tevreden in slaap.

Wellicht komen na deze voorbeelden bij jou ook allerlei associaties op. Zo werkt ons onderbewustzijn namelijk. Ze zoekt naar voorbeelden die lijken op…, doen denken aan…, net als…

All learning behavior change is unconscious

Soms vervallen we in een gedrag wat we absoluut niet willen en toch gebeurt het steeds weer. Hoe vaak heb jij tegen jezelf gezegd dat je dit of dat nu toch echt anders gaat doen? En kom je dan later tot de conclusie dat het niet is gelukt? Op een diepe onbewuste laag spelen processen die jou sturen in het gedrag van nu. In de coaching leer je om onbewuste processen bewust te maken, om vervolgens tot inzicht te komen en daardoor tot andere keuzes te komen als dat wenselijk is. Ik ben ervan overtuigd dat mensen een pakhuis vol aan innerlijke mogelijkheden (lees hulpbronnen) hebben. Het is soms alleen even zoeken om ze te vinden. Door middel van o.a. metaforen, beeldspraak, anekdotes, ervaringen en specifieke vragen kun je een brug slaan tussen het onbewuste en het bewuste. Vragen die het onderbewustzijn prikkelen zijn onder andere:

  • Wat heb je nodig?
  • Ken je een soortgelijke situatie waarin je goed functioneert? Wat doe je daar anders?
  • Ga vooruit in de tijd naar het moment waarop je dit probleem hebt opgelost. Wat zie je dat er is veranderd?
  • Denk eens terug aan de tijd dat je het probleem nog had. Wat heb je precies gedaan om het op te lossen?

Ik nodig je uit om de komende tijd eens na te gaan welke hulpbronnen jij gebruikt in het dagelijks leven. Maak er een lijst van. In het begin komt het wellicht wat traag op gang, maar je zult bemerken dat de lijst al sneller en sneller gaat groeien. Lees die hulpbronnen ook eens door voor het slapen gaan. De 10 minuten voor je in slaap valt en de 10 minuten na het wakker worden zijn namelijk van grote invloed op je onderbewustzijn.

Het verbinden met je hulpbronnen zorgt ervoor dat jij je vervuld zult voelen. Maak contact met jezelf en de hulpbronnen die voorradig zijn en durf om hulp te vragen. Reik uit en maak contact. Creëer de moed om dingen aan te pakken. Durf het leven te omarmen en stel…dat je dan nu weerstand ervaart, stel jezelf dan de vraag: ”Welke hulpbron heb ik nodig om te doen wat ik heb te doen?”. Welke hulpbron heb ik nodig om te Zijn wie ik wil Zijn?

Het leven is 1 groot avontuur en hoe eerder we dat beseffen, hoe sneller we in staat zijn het leven als een kunstvorm te benaderen.

Graag verneem ik je reactie op dit blog. Welke hulpbronnen steunen je het beste. Stuur je bericht naar joke@jomare.nl.